söndag, december 15

Adventskalenden - lucka 3


Hejsan hejsan! Nu är det nästan bara en vecka kvar till jul och då kanske det blir dags att baka julgodis. Så därför tänker jag tipsa om två av mina favorit-julgodis. Recepten hittar ni här under.

Knäck
Super lätt! Allt du behöver komma ihåg är 2!

2 dl strösocker
2 dl sirap
2 dl mjölkfri grädde
(Jag använder mig av Carlshamn's havregrädde som syns på bilden här intill. Den funkar superbra!)

Värm alla ingredienser i en kastrull på spisen. Det ska vara så varmt så att det nästan börjar koka - men det får inte göra det! Om det börjar koka så sänker du plattan lite eller drar av kastrullen en bit från plattan.
Rör om så att det inte bränner fast!
Hur vet man att den är klar? Jo du tar upp lite smet och häller det i ett kallt glas med vattnen. Smaka på knäcken och när den börjar hårdna (till vad du tycker är lagom) så är den färdig att hälla upp i knäckformar.
Detta är kladdigt! Det bästa är om ni är två som hjälps åt. Ställ in formarna i frysen så att de stelnar. Sen är det bara att njuta!

Okej, jag hoppas att ni fattar! Det är lite svårt att förklara eftersom att jag brukar köra utan recept. Om ni vill ha en bättre förklaring kan ni kolla Här och bara använda mina ingredienser.


Cornflakes-choklad
Detta är seriöst världens godaste! Ni MÅSTE prova, ni kommer inte att ångra er.

100 g margarin
0,5 dl sirap
1,5 dl socker
0,6 dl kakao
1 dl kokosflingor
1 dl russin
5 dl sönderkrossad cornflakes

Smällt fettet i en kastrull. Blanda sedan i sirap, socker och kakao.
Låt smeten "smälta" en aning och rör sedan ned kokosflingorna och russin. Smula sönder cornflakesen och häll sedan i dem lite i taget i kastrullen.
När allt är blandat brer du ut det på en bricka med bakplåtspapper och låter det stå i kylen i ca 1h. Ta ut brickan när det har stelnat och skär upp i valfritt stora bitar.
Ät och förvara det som blir över i kylen till senare tillfällen.


Så detta är mina favo-julgodisar. Hoppas att ni prövar nån utav dem för de är SUPERGODA!
Om inte gör det (vilket vore dumt för ni går miste om något gott) så kan man ju bara piffa till det gamla vanliga lite! Använd glassy på pepparkakorna eller gör ett hål i dem och häng upp dem i fönstret. Gör nått roligt av lussekatterna och gör en snigel, igelkott eller tomte!
Ha en fortsatt bra tredje avent!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna en komentar så blir jag glad^^
(välj profilen: anonym eller namn/webadresss/nått sånt/)